Jak je to s přeplatky u vybraných dodavatelů elektřiny
- Bohemia Energy: Přeplatek nepřevyšující 100 Kč nevrací a převádí jej do následujícího fakturačního období. Přeplatky nad 100 Kč může vrátit, pokud se nedohodne se zákazníkem jinak. Pokud chce zákazník vrátit přeplatek poštovní poukázkou, musí uhradit poštovní poplatek. Přeplatky lze použít na úhradu splatného dluhu.
- Centropol: Přeplatek do 200 Kč nevrací a převádí ho do následujícího fakturačního období. Přeplatky lze použít na úhradu splatného dluhu.
- Central Energy: Přeplatek do 200 Kč nemusí vracet a převádí jej do následujícího fakturačního období.
- ČEZ: Přeplatek jakékoliv výše může použít na úhradu záloh v následujícím období nebo na úhradu dlužných pohledávek. Nezapočtené přeplatky vrátí na účet zákazníka do konce následujícího zúčtovacího období, pokud není dohodnuto jinak.
- Elimon: Přeplatek jakékoliv výše může použít na úhradu záloh v následujícím období. Podle výše přeplatku může stanovit platební kalendář pro vrácení peněz.
- E.on: Přeplatek v jakékoliv výši vrací, nedohodne-li se se zákazníkem jinak.
- Optimum energy: Přeplatek v jakékoliv výši může použít na úhradu záloh v následujícím období.
- PRE: Přeplatek v jakékoliv výši použije k úhradě záloh na další období.
- RWE: Přeplatky nebo nedoplatky, jejichž celková výše nepřesáhla 200 Kč, převádí do dalšího zúčtovacího období. Vyšší přeplatek vrací, zákazník si ho musí vyzvednout (pokud jej dvakrát nevyzvedne, od třetího a dalšího odeslání hradí náklady za odeslání/doručení).
-
X energie: Přeplatek nebo doplatek nepřevyšující 100 Kč nevrací a převádí jej do následujícího období. Pokud chce zákazník vrátit přeplatek poštovní poukázkou, musí uhradit poštovní poplatek. Přeplatky vyšší než 100 Kč vrací na účet nebo složenkou, nedohodne-li se jinak.
Zdroj: všeobecné obchodní podmínky jednotlivých dodavatelů, leden 2012
dne 3. října 2011 podal Energetický regulační úřad trestní oznámení na neznámého pachatele, neboť podle sdělení zákazníků podomní prodejci zfalšovali podpisy zákazníků na smlouvách sjednávaných ve prospěch některých společností.
„Ochrana zákazníka je jednou ze základních priorit Energetického regulačního úřadu. Pokud na trhu dochází k neetickému chování obchodníků, k závažnému porušování právních předpisů a v některých případech zřejmě i k páchání trestné činnosti, je povinností úřadu na tyto podněty odpovídajícím způsobem reagovat,“ uvedla předsedkyně úřadu Alena Vitásková.
211/2011 Sb.Zákon, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., nabývá účinnosti 18.srpna 2011
§ 11a
§ 11a Některá opatření na ochranu zákazníka
(3) Zvýší-li držitel licence na obchod s elektřinou, obchod s plynem, výrobu elektřiny nebo výrobu plynu cenu za dodávku elektřiny nebo plynu nebo změní-li jiné smluvní podmínky, je zákazník oprávněn bez uvedení důvodu odstoupit od smlouvy do 3 měsíců od data zvýšení ceny nebo změny jiných smluvních podmínek. To neplatí, pokud držitel licence oznámí zákazníkovi zvýšení ceny nebo změnu jiných smluvních podmínek nejpozději 30 dnů přede dnem jejich účinnosti a současně zákazníka poučí o jeho právu na odstoupení od smlouvy. V takovém případě je zákazník oprávněn bez uvedení důvodu odstoupit od smlouvy nejpozději 10 dnů přede dnem zvýšení ceny nebo změny jiných smluvních podmínek.
(4) Odstoupení podle odstavce 3 je účinné k poslednímu dni kalendářního měsíce, ve kterém bylo doručeno příslušnému držiteli licence, neurčí-li zákazníkpozdější den účinnosti odstoupení. Uplatnění práva na odstoupení nesmí být spojeno s žádnými finančními nároky vůči zákazníkovi. Odstoupení, které bylo uskutečněnodo 3 měsíců od účinnosti zvýšení ceny nebo změny jiných smluvních podmínek a méně než 10 dnů před koncem daného měsíce, je účinné k poslednímu dni kalendářního měsíce, který následuje po měsíci, ve kterém bylo odstoupení doručeno příslušnému držiteli licence.
ERÚ začátkem září na svém webu zveřejnil návrh výkladového stanoviska k paragrafu 11a odstavec 3 energetického zákona , ve kterém upravuje požadavky na obsah oznámení, kterým dodavatel bude oznamovat změny a měnit tak lhůty možného odstoupení od smlouvy.
Podle ERÚ má být obsah oznámení hlavně natolik konkrétní, jednoznačný a srozumitelný, aby byl zákazník schopen na základě těchto informací posoudit dopad navýšení ceny na existující smluvní vztah a učinit kvalifikované a svobodné rozhodnutí o tom, zda setrvá ve stávajícím smluvním vztahu nebo zda využije práva na odstoupení od smlouvy v zákonem stanovených lhůtách a zvolí vhodnější nabídku od jiného dodavatele elektřiny nebo plynu
.
ERÚ dále požaduje, aby oznámení o možnosti odstoupit od smlouvy v souvislosti se změnou podmínek bylo součástí stejného dokumentu, ve kterém vám bude oznámena změna ceny či jiných podmínek. Pokud toto dodavatel nesplní, budete moci od smlouvy, i přes oznámení o změně ceny, odstoupit do tří měsíců od účinnosti změny.
ERÚ také specifikuje způsob oznámení - oznámení musí být v zákonem stanoveném rozsahu natolik adresné a individuálně určené, aby neuniklo pozornosti zákazníka a zákazník tak byl přímo informován o tom, že dodavatel elektřiny nebo plynu zvýší cenu nebo změní jiné podmínky uzavřené smlouvy
, a konkretizuje na klasické doporučené psaní, případně oznámení poslané na e-mail.
Z hlediska stávající praxe je důležité , že ERÚ nehodlá uznávat oznámení, která dodavatelé vyvěsí pouze na svých webových stránkách nebo je zveřejní v tisku, byť lokálním. Prostřednictvím internetu nebo tisku doposud objektivně nelze adresně doručit oznámení o zvýšení ceny dodávky elektřiny nebo plynu nebo změně jiných smluvních podmínek dodávky všem dotčeným zákazníkům dodavatele.
změny dodavatelů - počty změn
| rok | do data | elektřina | plyn |
| 2010 | celý rok | 249181 | 84392 |
| 2011 | celý rok | 448860 | 361941 |
zdoj - statistika OTE ČR